Drömmanarnas bil

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Vem växte inte upp med pojkdrömmen om en egen låg och smidig sportbil, helst hämtad direkt ur Fast & Furious? Ett sätt att komma närmre drömbilen stilmässigt är förstås att sänka bilen. Att gör det med hjälp av fjäderset eller coilovers handlar inte bara om utseende, utan har fler fördelar än vad det flesta tror. Förutom att bilen helt enkelt blir snyggare, och får den där efterlängtade sportiga känslan, bidrar en lägre tyngdpunkt till ökad stabilitet och väggrepp vid körning. Med bilen närmre marken förbättras också strömlinjeformen, samtidigt som turbulensen av luft som går under bilen reduceras. Bilen får helt enkelt bättre aerodynamik. Med minskat motstånd reduceras också bränsleförbrukningen. Ekonomiskt- och miljösmart!

 

Coilover vs separat fjädring

Medan separat fjädring jobbar tillsammans med bilens stötdämpare, fungerar coilovers som dämpare och fjäder i ett. En stor fördel med coilovers är att man själv kan justera höjden på bilen, och även justera om höjden vid behov. En lägsta justering passar plana vägar, medan en viss höjning av bilen kan vara nödvändig om man väntas köra sträckor på ojämnt underlag, till exempel på vintern i snö, is och slask. Även om coilovers generellt kostar något mer kan det därför vara en god idé att fundera på vilket alternativ som passar för den körning bilen är tänkt för.

Hårdhet och vägbana

En annan fördel med coilovers, jämfört med fjädringsset, är att vissa typer av coilovers tillåter justering av hårdheten i bilens dämpning. Liksom med höjdjustering ges även möjligheten att ställa om hårdheten, vilket ger bilen ett bredare körspektrum. Om bilen ska köras på samma underlag, till exempel endast preparerade racingbanor, kan en enklare coilovermodel vara ett bra alternativ. Annars är en coilover med justerbar hårdhet att rekommendera. Många erfarna förare har dock egna preferenser på bilens hårdhet, vilket gör justerbara coilovers ett självklart val för dem.